Perintä

Laskurahoitusasiakkaidemme palveluun sisältyy aina myös vapaaehtoinen perintä.

Ohjeistus yrityssaatavien perinnästä rahoitusasiakkaillemme

Tehtyänne kanssamme rahoitussopimuksen, saatte rahoituspalvelun lisäksi käyttöönne myös perintäpalvelumme. Rahoitussopimus kattaa yrityssaatavienne huomauttamisen sekä vapaaehtoisen perinnän. Edellytämme, että saatava on riidaton, eli asiakas ei ole reklamoinut laskua.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että alkuperäisen laskun eräännyttyä lähetämme asiakasyrityksellenne yhden maksumuistutuksen perintäkäytäntöjemme mukaisesti. Mikäli saatava on edelleen avoimena maksumuistutuksen eräännyttyä, aloitamme vapaaehtoisen perinnän.

Jokainen perintätapaus on omalta osaltaan erilainen ja tutkimme tapauskohtaisesti millainen perintä kussakin tapauksessa on paras vaihtoehto.

Vapaaehtoiseen perintään kuuluvat seuraavat palvelut:

  • puhelinperintä tarvittaessa
  • maksuvaatimuksen lähettäminen asiakasyrityksellenne. Tarvittaessa lähetämme useampia maksuvaatimuksia
  • trattaperintä *)
  • maksusopimusten tekeminen asiakkaanne kanssa, teidän hyväksymällänne aikataululla
  • ulkomaisten asiakkaiden perintä

*) Trattaperintä tarkoittaa asiakasyrityksellenne lähetettävää maksuviivetietoa Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteriin. Mikäli asiakas ei suorita velkaansa tratan eräpäivään mennessä, voimme protestoida tratan, joko julkisesti tai hiljaisesti.

Julkinen protestointi tarkoittaa, että asiakas saa maksuhäiriömerkinnän yrityksensä luottotietoihin, joka pysyy rekisterissä kolme vuotta. Protestointi julkaistaan Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Luottolista-lehdessä.

Hiljainen protesti tarkoittaa asiakkaan luottotietoihin maksuhäiriömerkintää, mutta ilman julkisen protestoinnin julkisuusvaikutusta.

Aiheeton perintä katkaistaan pyynnöstänne. Mahdolliset teidän tilillenne tulleet suoritukset saatavan ollessa perinnässä, tulee ilmoittaa meille viipymättä.