Collectorin yhteenveto joulumyynneistä – “Ennätysten vuosi jatkuu”

Kuluvan vuoden joulusesonki on päättymäisillään ennätyslukemiin. Kasvua vuodentakaisesta on 63 % ja sesongin lähtölaukauksena toimi Black Week.

“Black Week näytti, että tänä vuonna yhä useammat keskittävät ostoksensa verkkokauppoihin. Tämä näkyy myös joulun ajan myynnissä, jossa kasvu on ollut samaa luokkaa Black Weekin kanssa. Black Weekin myyntimääristä olisi voinut päätellä useimpien hankkineen joululahjansa jo tuolloin, mutta volyymi on ollut kasvavaa myös koko joulukuun ajan ja sesongin aiemmat ennätykset menevät uusiksi” kertoo Mikael Anstrin, Collectorin General Manager Payments.

Collectorilla on havaittu muutoksia ihmisten ostoskäyttäytymisessä kuluvan sesongin aikana. Ennusteiden mukaan myös välipäivien alennusmyynnit tulevat eroamaan entisestä.

“Kuluttajat tuntuvat olleen tänä vuonna tavallista aikaisemmin liikkeellä lahjahankintojen osalta. Myyntipiikki aikaistui kahdella päivällä ja nähtiin 13.12.–14.12. välillä. Koska ostaminen on siirtynyt verkkoon, tullaan välipäivien alennusmyyntien kohdalla näkemään vahvaa kasvua. Kun ostoksille pääsee verkossa joustavammin, tulevat kauppiaat hyödyntämään tämän ja alennuskampanjat aloitetaan aiemmin ja niitä jatketaan pidempään” toteaa Anstrin.

Tilastoja:

- Joulumyynnin kokonaiskasvu Suomessa 63 %

- Vuoden 2020 joulusesongin myyntipiikki aikaistui kahdella päivällä. Myyntimäärät olivat suurimmillaan 13.12. ja 14.12., kun vuonna 2019 eniten myyntiä oli 15.12. ja 16.12.


Lisätietoja:

Mikael Anstrin
General Manager, Payments
Collector Bank
Puhelin: +4673 656 21 28