
RAPORTTI JA TILASTO B2B-VERKKOKAUPASTA VUONNA 2017
CONVERT 2017 on julkaistuCollectorin yritysten välistä digitaalista kaupankäyntiä koskeva raportti

Tarjonnan on saavutettava kysyntä
Verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina ja on nyt välttämättömyys suurille kuluttajakaupan toimijoille. Yrityskauppa laahaa kuitenkin perässä. Jopa seitsemän kymmenestä ostavasta yrityksestä kertoo käyttävänsä verkkoa ostokanavana, mutta vain joka viides myyjä myy verkossa.
Verkosta ostamisessa selkeitä esteitä
Monet yritykset tekevät jo ostoksensa verkossa, mutta 60 % on kokenut ostamisessa esteitä. Yritykset ilmoittavat koko joukon haasteita, jotka jakautuvat melko tasaisesti. Esimerkkejä niistä ovat hankalaksi koettu asiakkaaksi rekisteröityminen ja toivotun maksutavan puuttuminen.
Joustavia ratkaisuja monimuotoisiin tarpeisiin
Tällä hetkellä yritykset ostavat verkosta pääasiassa kulutushyödykkeitä ja muita yksinkertaisia tuotteita, sillä puolijalosteiden ostoprosessi on monimutkaisempi. Puolijalosteiden ostajat kaipaavat verkkokaupalta asiakaskohtaista sisältöä, asiakaspalvelua ja hyviä hakutoimintoja. Tärkeimmäksi nousee kuitenkin toimitusaika, jonka kolme neljästä mainitsee tärkeimmäksi kriteeriksi toimittajaa valittaessa.